KOLDING IF GIVER 2. MEST SPILLETID TIL SPILLERE UNDER 19 ÅR I KVINDELIGAEN

I sidste sæson var Kolding IF det hold i Kvindeligaen, som gav 2. mest spilletid til spillere under 19 år.

Efter sæsonen 2023/2024, kom DBU’s talentchef Anders Gerber med en opgørelse over, hvor mange spilleminutter U19 spillere får i de forskellige Kvindeliga klubber.

Kolding IF gav 2871 spilleminutter til U19 spillere og netop udvikling af unge spillere er noget Manager Allan Drost har stort fokus på:

– I Kolding IF er det en del af vores overordnede strategi at skabe en fornuftig mulighed for vores akademispillere at komme op til førsteholdet, og ikke bare som træningsspilere, men rent faktisk at give dem minutter på banen.
En væsentlig indikator for hvorvidt vi lykkes på dette punkt, vil altid være andelen af spilleminutter til unge spillere.
Vi er derfor utrolig stolte af, at vi i sidste sæson formåede at ende i top-2 blandt ligaklubberne, i forhold til spilletid til unge spillere.
Vi er sammen med FC Nordsjælland med stor afstand den klub i Kvindeligaen, som investerer mest i udviklingen af danske spillere under 19 år. Det er en væsentlig del af vores selvforståelse, at vi også fremadrettet skal løfte denne opgave, i et setup hvor de unge talenter skal have nogle mere rutinerede spillere at læne sig op ad. På den måde kan de udvikle sig til enten selv at blive bærende spillere i vores eget setup og dermed profiler i Kvindeligaen, eller alternativt udleve deres drøm på en større adresse i det store udland, fortæller Allan Drost om udviklingen af unge spillere i Kolding IF.

Sara Amby er en af de unge spillere som allerede fik sin seniordebut, da hun var blot 15 år gammel. Siden hendes debut har hun bidt sig fast i truppen:

– I Kolding IF har vi generelt en ung trup og det er fedt og lærerigt, at være en del af. Jeg synes det er dejligt, at Kolding IF har haft en tro på mig som spiller, og de har givet mig muligheden for at spille på det højeste niveau i Danmark, fortæller Sara Amby.